Workshops-cap-4 John Hejduk. Casa Guardiola.

Hejduk a la platja

Workshops: Flores i Prats Arquitectes

El taller d’estiu sobre l’obra de l’arquitecte John Hejduk, “House for a poet”, celebrat del 7 de juny al 5 de juliol de 1999 a l’ETSAV de Sant Cugat del Vallès, forma part del Màster “Arquitectura, Crítica i Projecte”. Eva Prats i Ricardo Flores, coordinadors del taller, es posen en contacte amb Hejduk, qui facilita alguns documents i intercanvia idees sobre l’estudi, la construcció i l’emplaçament d’una de les seves estructures arquitectòniques. La peça escollida és la Casa Guardiola, un projecte d’habitatge de 1989 que no es va arribar a construir. La Casa per a un Poeta és el nom que Hejduk dóna a un dels cossos d’aquesta casa, el pertanyent a l’estudi. El taller proposa dues línies que avancen en paral·lel. En la part més teòrica o expositiva, el taller rep la visita de diferents ponents (1): Josep Quetglas (amb “Dues xerrades sobre John Hejduk”), Xavier Monteys (amb la lliçó sobre “Maquetes d’arquitectura”), Maurici Pla (“Màscares”) o l’artista i escenògraf Pep Duran (“Keen-Eyed Man”). En l’altra vessant, la pràctica, es treballa en grup a l’aula i al taller de maquetes, elaborant el redibuix i l’especejament de la casa, concretant el pressupost i la ubicació d’una maqueta en fusta a escala 1/25. A aquest efecte, es segueixen les indicacions i consells que Hejduk va enviant per correu postal, i s’atén a les instruccions de Jaume Avellaneda, professor de construcció en la ETSAV. La maqueta, al final del taller, es munta i es situa a la sorra de la platja de la Barceloneta (Barcelona), en un esdeveniment lúdic que deixa atònits a turistes i banyistes.

La House for a poet, sobre la sorra de la platja, s’afegeix així a la llarga llista dels objectes poètics ideats per Hejduk al llarg de dècades de treball, estructures que en diferents parts del món apareixen i desapareixen intermitentment (com abans d’aquesta ho van fer Object/Subject a Philadelphia, Clock/Collapse of time a Londres, la Màscara Refugio a Buenos Aires, etcètera). La casa del poeta és una altra “màscara” més, que en aquest cas curiosament es situa en una platja, la de Barcelona, amb una història plena de fantasmes, d’arquitectures fantasma, desaparegudes ja i esborrades pel temps: eren també estructures de fusta les arquitectures de l’Escola del Mar (en peus des dels anys vint del segle XX fins a la Guerra Civil, en els trenta), els barris de barraques (desapareguts entre la dècada dels anys seixanta i vuitanta del segle XX), o fins i tot les construccions dels quiosquets de paelles que aquí van existir fins a l’etapa pre-olímpica (dècada de 1980)… L’estructura de fusta a la Barceloneta sembla d’alguna manera evocar aquestes altres construccions desaparegudes, portar-les de nou a la memòria. Així, la casa del poeta funciona de debò com a artefacte poètic, com un altre dels “cavalls de Troia” amb els quals Hejduk penetrava “en l’emoció i el significat” (2). Aquest taller té relació amb els “Problems of design and construction” realitzats pels estudiants de la Cooper Union, exercicis de treball col·lectiu i de concreció progressiva (3) en el disseny i la construcció d’objectes que, finalment, es muntaven també en grans maquetes (en aquest cas, en el Green Campus de l’escola novaiorquesa). L’esperit i les tasques del taller deuen molt, així mateix, a la manera d’entendre l’arquitectura del propi Hejduk, sobretot per l’interès de l’arquitecte en la precisió del seu dibuix, i per a la voluntat lírica que recorre la totalitat de la seva obra (4).


Notes i referències:

  1. Ricardo Flores i Eva Prats (eds.): John Hejduk. House for a poet. Sant Cugat del Vallès: Edicions UPC-ETSAV, 2000.
  2. Crítica de Michael Meredith de la mostra ” Sanctuaries: The Last Works of John Hejduk”, en el Whitney Museum of American Art de Nova York. ArtForum, desembre 2000
  3. “Problems of design and construction”, text de John Hejduk en: Ulrich Franzen, Alberto Pérez-Gómez, Kim Shkapich (eds.). Education of an architect : a point of view. The Cooper Union School of Art & Architecture” New York : The Monacelli Press, 1999. Pàgina 75
  4. “Ningú com ell era capaç de dibuixar amb tanta precisió amb un llapis 4H, ni d’escriure una paraula amb el fosc goig de la lírica”, escriu Peter Eisenman en el obituari de John Hejduk. En: Arquitectura Viva, número 72, maig-juny 2000, pàgina 81